Tulorekisteri pähkinänkuoressa: vastaukset yleisimpiin kysymyksiin

Tulorekisteri otetaan käyttöön tammikuun alussa. Mutta ei hätää. Sinun ei tarvitse tehdä mitään suuria tekoja sitä varten, koska tulorekisterin tarkoitus on helpottaa ja yksinkertaistaa palkkoihin liittyvää ilmoitusvelvollisuutta. Pääasia, että olet asiasta tietoinen.

Mitä tulorekisteri merkitsee yrittäjälle?


- Tulorekisteri koskee sinua, jos maksat itsellesi palkkaa eli yrityksesi on oy, ay tai ky. Yksityiset elinkeinonharjoittajat eli toiminimiyrittäjät eivät voi nostaa palkkaa, vaan he nostavat yksityisnostoja. Näitä ei ilmoiteta tulorekisteriin. Tulorekisteri koskee sinua, jos sinulla on työntekijöitä, joille maksat palkkaa. Huomaa, että myös itselle nostetut kulukorvaukset ilmoitetaan tulorekisteriin.

Mitä tulorekisteriin ilmoitetaan?


- Tulorekisteriin ilmoitetaan palkat, palkkiot, luontoisedut ja kustannukset. Ilmoitus on tehtävä palkanmaksun yhteydessä viimeistään viiden päivän kuluessa maksutapahtumasta. Tulorekisteriin ilmoitetaan tietoja hyvin tarkasti. Sinne pitää esimerkiksi eritellä palkalliset ja palkattomat poissaolot.

Kuka ilmoituksen tekee?


- Tämä on sopimusasia. Olen kirjanpitäjänä ilmoittanut tähänkin mennessä palkkojen sosiaalikuluista omaveroilmoitukset, vaikka en ole palkkoja laskenut. ProTime Oy:llä on olemassa varmenne, joilla kaikkien asiakasyritysten tulorekisteri-ilmoitusten lähettäminen onnistuu. Mutta myös palkanlaskijoiden kannattaa hakea varmenne 14.12. mennessä. Lähetän tästä infokirjeen erikseen asiakkaille.

Tammikuun 2019 alusta tulot kirjataan tulorekisteriin.

Mitä hyötyä tulorekisteristä on?


- Yritykselle ilmoitusvelvollisuus kevenee. Aikaisemmin tulotiedot on ilmoitettu vuosi-ilmoituksella verottajalle tammikuussa. Tyel-ilmoitus on tehty kerran vuodessa tai kuukausittain. Lisäksi tietoja on ilmoitettu työttömyysvakuutusrahastoon, vakuutusyhtiölle ja muun muassa Kelaan. Jatkossa kaikki viranomaiset saavat tiedot suoraan tulorekisteristä. Tulonsaajalle tulorekisteri tuo selvää etua, koska enää sinun ei tarvitse itse lähettää palkkalaskelmia työttömyyskassaan tai Kelaan. Näin etuuksien käsittelyajat lyhenevät ja päätökset perustuvat ajantasaiseen tietoon.

Mitä nyt teen?

  1. Suunnittele kirjanpitäjäsi kanssa, miten tiedot tulorekisteriin ilmoitetaan.
  2. Jos tarvitset varmennetta, hae se 14.12. mennessä.
  3. Keskustele työntekijöiden kanssa, mitä tietoja heiltä tarvitset tulorekisteriä varten.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä.

Lisätietoa löydät myös www.vero.fi/tulorekisteri.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mistä omaverotilin miinussaldo syntyy?

Miksi valita muu tilikausi kuin kalenterivuosi?

Häiriö… Virhe… Voihan tulorekisteri!