Tulorekisteri pähkinänkuoressa: vastaukset yleisimpiin kysymyksiin
Tulorekisteri otetaan
käyttöön tammikuun alussa. Mutta ei hätää. Sinun ei tarvitse tehdä mitään
suuria tekoja sitä varten, koska tulorekisterin tarkoitus on helpottaa ja
yksinkertaistaa palkkoihin liittyvää ilmoitusvelvollisuutta. Pääasia, että olet
asiasta tietoinen.
Mitä tulorekisteri merkitsee yrittäjälle?
- Tulorekisteri koskee
sinua, jos maksat itsellesi palkkaa eli yrityksesi on oy, ay tai ky. Yksityiset
elinkeinonharjoittajat eli toiminimiyrittäjät eivät voi nostaa palkkaa, vaan he
nostavat yksityisnostoja. Näitä ei ilmoiteta tulorekisteriin. Tulorekisteri
koskee sinua, jos sinulla on työntekijöitä, joille maksat palkkaa. Huomaa, että
myös itselle nostetut kulukorvaukset ilmoitetaan tulorekisteriin.
Mitä tulorekisteriin ilmoitetaan?
- Tulorekisteriin
ilmoitetaan palkat, palkkiot, luontoisedut ja kustannukset. Ilmoitus on tehtävä
palkanmaksun yhteydessä viimeistään viiden päivän kuluessa maksutapahtumasta.
Tulorekisteriin ilmoitetaan tietoja hyvin tarkasti. Sinne pitää esimerkiksi
eritellä palkalliset ja palkattomat poissaolot.
Kuka ilmoituksen tekee?
- Tämä on sopimusasia.
Olen kirjanpitäjänä ilmoittanut tähänkin mennessä palkkojen sosiaalikuluista
omaveroilmoitukset, vaikka en ole palkkoja laskenut. ProTime Oy:llä on olemassa
varmenne, joilla kaikkien asiakasyritysten tulorekisteri-ilmoitusten
lähettäminen onnistuu. Mutta myös palkanlaskijoiden kannattaa hakea varmenne
14.12. mennessä. Lähetän tästä infokirjeen erikseen asiakkaille.
Mitä hyötyä tulorekisteristä on?
- Yritykselle
ilmoitusvelvollisuus kevenee. Aikaisemmin tulotiedot on ilmoitettu
vuosi-ilmoituksella verottajalle tammikuussa. Tyel-ilmoitus on tehty kerran
vuodessa tai kuukausittain. Lisäksi tietoja on ilmoitettu
työttömyysvakuutusrahastoon, vakuutusyhtiölle ja muun muassa Kelaan. Jatkossa
kaikki viranomaiset saavat tiedot suoraan tulorekisteristä. Tulonsaajalle
tulorekisteri tuo selvää etua, koska enää sinun ei tarvitse itse lähettää
palkkalaskelmia työttömyyskassaan tai Kelaan. Näin etuuksien käsittelyajat
lyhenevät ja päätökset perustuvat ajantasaiseen tietoon.
Mitä nyt teen?
- Suunnittele
kirjanpitäjäsi kanssa, miten tiedot tulorekisteriin ilmoitetaan.
- Jos
tarvitset varmennetta, hae se 14.12. mennessä.
- Keskustele
työntekijöiden kanssa, mitä tietoja heiltä tarvitset tulorekisteriä
varten.
Kommentit
Lähetä kommentti